Omnibuzz
De groei naar zero emissie in 2025 doen we samen en continu
‘Binnen het netwerk van het bestuursakkoord willen we informatie en ervaringen van anderen ophalen over het verduurzamen van doelgroepenvervoer,’ vertelt Mark Renne, adviseur projecten bij de Limburgse Omnibuzz. Omnibuzz is een gemeenschappelijke regeling van 30 Limburgse gemeenten en draagt zorg voor een goede uitvoering van het Wmo-vervoer in de regio. Een gesprek met Mark over duurzaamheid en uitdagingen.
Zie je daar oplossingen voor?
Mark: ’Voor wat betreft het elektrificeren van zwaardere rolstoelbussen noemde ik al de alternatieve modellen die op de markt zijn gekomen. Dat zal stap voor stap worden opgelost.
Wat betreft de laadvoorzieningen ligt de oplossing in een uitgekiend (semi-)openbaar snellaadnetwerk waar het beroepsvervoer ook op afspraak gebruik van kan maken. Zo kunnen planners een laad- en pauzesessie inplannen in de dagplanning. Een dergelijk systeem is er helaas nog niet. Door onze rol als verbinder zien we wel dat er nu meer business two business oplossingen komen. Daarbij komt nog het gevaar dat het Nederlandse elektriciteitsnetwerk de steeds grotere behoefte niet aankan. Gelukkig zie je dat er landelijk aan slimme oplossingen wordt gewerkt voor dit probleem, maar dat gaat ons nog niet snel genoeg. Hierdoor kan ook het streven van het bestuursakkoord ZED om in 2025 zero emissie te rijden in gevaar komen.’
Heb je tips voor andere organisaties, gemeenten of regionale samenwerkingsverbanden?
‘Vooral: vraag niet meteen voor 100% zero-emmissie vervoer. Een ingroeimodel past beter bij een vloeiende overgang en bij de mogelijkheden in ons land. Ook kun je de activiteiten om deze groei te halen niet alleen bij de vervoerders leggen. Natuurlijk moeten zij uiteindelijk de investering- en prijskeuzes maken, maar als opdrachtgever moet je een rol vervullen in het bij elkaar brengen van partijen op de gebieden ‘opschalen openbare laadinfrastructuur’ en ‘ontwikkelen alternatieven modellen zware rolstoelbussen’. Beide gebieden worden voor het overgrote deel door andere overheden beïnvloed en als lokale overheid kun je dan bemiddelen of de urgentie van zaken bepleiten. Zoals ook duidelijk wordt uit het bestuursakkoord: de groei naar ZE in 2025 doen we samen en continu. Met het alleen maar uitvragen van zero-emissie bij de vervoerscontracten komen we er niet’, besluit Mark.
Doe mee!
Met het akkoord en covenant versnellen we de transitie naar zero emissie doelgroepenvervoer en dragen we bij aan de klimaatdoelstellingen en een betere luchtkwaliteit.
Meld je aanCreated by Bullit Digital