Taxibedrijf Leewis

Er zijn nog zoveel kansen

‘Wij moeten zorgvuldig met onze leefomgeving omgaan en als het mogelijk is daar ons steentje aan bijdragen.’ Dat deed taxibedrijf Leewis uit Veenendaal onder andere door het bestuursakkoord ZED te ondertekenen. En door in te zetten op duurzaamheid op de bedrijfslocaties en de medewerkers bewust te maken van de mogelijkheden die er zijn op dat gebied.

Potentie

‘In maart 2018 werden we gevraagd om toe te treden tot de Coalition of the Willing,’ vertelt eigenaar Wim Leewis. ‘Daar hoefden we niet lang over na te denken. We staan volledig achter het zero emissie maken van de voertuigen die ingezet worden voor het doelgroepenvervoer. Inmiddels zijn 8 van 34 onze taxivoertuigen volledig elektrisch. We vinden het belangrijk om de fabrikanten te laten weten dat wat zij momenteel aanbieden nog niet voldoende bruikbaar is. Terwijl er wel potentie is,’ vertelt Wim.

Obstakels

Wim legt uit:’ normale diensten met vierpersoons auto’s zijn mogelijk, maar langere combinatieritten geven nog wel eens een actieradiusprobleem. Verder is de bagageruimte bij veel elektrische voertuigen te krap. Mensen die wij vervoeren hebben een hulpmiddel zoals een rollator of een opvouwbare rolstoel. Voor rolstoelvervoer zijn er nog erg weinig mogelijkheden, en die er zijn hebben nog een kleine actieradius. Deze zijn dus zeer beperkt inzetbaar. Een ander punt is laadmogelijkheden. Op onze locatie gaat dat prima, maar bij chauffeurs thuis lukt het niet altijd om een vrij laadstation te vinden. En snelladen is duur. Niet vreemd gezien de hoge investeringen die dergelijke laadstations vergen.’

Vraag en aanbod

‘We moeten de dingen waar we tegen aan lopen blijven melden bij de fabrikanten en leveranciers. Als zij zien dat er vraag naar is zullen ze verkoopmogelijkheden zien en modellen gaan aanpassen. Wat betreft de laadmogelijkheden: ook daar zal meer vraag voor meer aanbod zorgen. Concurrentie is overigens wel gewenst, nu geeft een gemeente vaak één aanbieder de mogelijkheid laadstations in de openbare ruimte te plaatsen, dat heeft geen gunstige invloed op de prijs per KWh. Hier liggen overigens ook kansen voor commerciële aanbieders met eigen locaties,’ meent Wim Leewis.

Tip van Wim

‘Gewoon beginnen met een paar voertuigen en denken in mogelijkheden en oplossingen. Iedere verandering wekt weerstand op maar er zijn ook verrassende kanten. We zien chauffeurs die eerst alles uit de kast haalden om in een bepaald merk taxi te rijden ineens veel gebruik maken van de leuke extra’s die onze elektrische auto’s bieden.’

Doe mee!

Met het akkoord en covenant versnellen we de transitie naar zero emissie doelgroepenvervoer en dragen we bij aan de klimaatdoelstellingen en een betere luchtkwaliteit.

Meld je aan

Zero Emissie Doelgroepenvervoer

Created by Bullit Digital