Hoewel het Bestuursakkoord Zero Emissie Doelgroepenvervoer (BAZED) sinds 1 januari 2025 is afgelopen, blijven de klimaatdoelen onverminderd van kracht. Alle betrokken partijen – zoals vervoerders, gemeenten en voertuigleveranciers – blijven actief samenwerken om de transitie naar 100% zero-emissie doelgroepenvervoer te realiseren. Op dit moment rijdt al 32% van het doelgroepenvervoer in zero-emissie voertuigen.
Ter ondersteuning van deze transitie is het Wegbereiders-initiatief opgezet door het ministerie van IenW en VDVN. Via de wegbereiders worden knelpunten bij gemeenten uitgevraagd. Vervolgens worden er via experts oplossingen aangedragen. Deze oplossingen worden vervolgens gedeeld met alle gemeenten. Hieronder wordt de opbrengst van de cases toegelicht.
Laden voor Leerlingenvervoer
Chauffeurs in het leerlingenvervoer nemen vaak elektrische bussen mee naar huis. Dit kan om verschillende redenen problemen geven. De laadinfrastructuur verschilt per gemeente, wat voor vervoerders extra uitdagingen oplevert. Soms moeten chauffeurs zelf laadpunten aanvragen en openbare laadpalen zijn vaak niet toegankelijk. Om dit op te lossen zijn er verschillende mogelijkheden. In dit factsheet worden adviezen gegeven om dit te realiseren.
Zero emissie rolstoelbussen
Elektrische rolstoelbussen hebben vaak een beperkte actieradius en zware batterijen, wat de ruimte voor rolstoelplaatsen verkleint en de kosten verhoogt. Het aantal elektrische rolstoelbussen blijft hierdoor achter bij de doelstellingen uit het Bazed akkoord. Dit factsheet geeft inzicht in de problemen waar gemeenten tegenaan lopen en biedt oplossingen.
Vragen?
Voor meer informatie of vragen over deze cases, neem contact op met VDVN via info@vdvnederland.nl.