In het bestuursakkoord zero-emissie doelgroepen vervoer (BAZED) is afgesproken dat partijen gezamenlijk nastreven dat het doelgroepenvervoer vanaf 1 januari 2025 volledig emissievrij is, of zoveel eerder als mogelijk. Onderdeel hiervan is dat 50% van de taxi’s in 2025 zero-emissie zullen zijn. Eén van de manieren waarop de overheid de overgang naar zero-emissie taxivervoer stimuleert is door ondernemers te ondersteunen met een bijdrage die een deel van de hogere aanschafkosten compenseert. Sinds 1 januari 2020 komen elektrische personenbussen (inclusief rolstoelvoertuigen) en elektrische taxi’s in aanmerking voor een fiscale aftrek in het kader van de Milieu-investeringsaftrek (MIA). De maatregel is er op gericht om de taxibranche een prikkel te geven om over te stappen naar (bij voorkeur) zero-emissievoertuigen.
Het doel van dit onderzoek is om te bepalen in hoeverre stimulering met de regeling Milieu-investeringsaftrek (MIA) voor elektrisch aangedreven taxi’s en personenbussen heeft geleid tot extra aanschaf van deze voertuigen in 2020.